Kompresszorok működése
- dugattyús kompresszorok – A dugattyús kompresszorok a barkács-, kis- és középipari felhasználási területek legegyszerűbb, legrégebbi és legelterjedtebb kompresszorai.
- csavarkompresszorok – Ha a sűrített levegő igénye folyamatosan fennáll, illetve magas minőségi követelményeknek kell megfelelnie, arra a csavarkompresszor nyújtja a megoldást.
A dugattyús kompresszorok működése
A levegő összesűrítése a berendezés esetében egy vagy két dugattyúval történik. A dugattyú és a henger súrlódása által termelődött hő lehűtését, ill. a fém alkatrészek kenését speciális kompresszor olaj biztosítja. A közvetlen meghajtású kompresszor működtetéséről villanymotor (speciális esetben robbanómotor) gondoskodik.
A kompakt kivitelű csavarkompresszor felépítéséről tudni kell, hogy a villanymotor a barkács gépeknél egybe van építve a kompresszorral (COSMOS 225, COSMOS 255, COLIBRI). A profi és az ipari szériák esetében (AB 248, 360, 410, 510, 480, 550, 671, 851, 1000 modellek) már ékszíjhajtású kompresszorról beszélhetünk.
Hogy is keletkezik a sűrített levegő maga? A beszívott környezeti levegő a levegőszűrőn keresztül a szívóoldali szelepeken át kerül a sűrítőtérbe, ahol a dugattyú összenyomja a levegőt, majd a nyomóoldali szelepeken át egy hűtőn áthaladva a nyomócsövön és a visszacsapó szelepen keresztül eljut a tartályba. Ez a folyamat addig tart, ameddig a nyomáskapcsoló az előre beállított értéknek megfelelően le nem állítja a kompresszort (általában 8 vagy 10 bar). Ebben a pillanatban hallható a jellegzetes „szisszenés”, amikor a visszacsapó szelepen és a nyomáskapcsoló tehermentesítő szelepén keresztül távozik a sűrített levegő a hengerfedélből, a sűrítőtérből, ill. a nyomócsőből. Ennek a folyamatnak az újraindítás megkönnyítésében van szerepe. Ekkor a dugattyús kompresszor stand by állapotban „pihen”, de továbbra is áram alatt van. Akkor kapcsol be újra, ha a nyomáskapcsolón beállított visszakapcsolási értékre csökken a légtartályban a nyomás (általában 6 vagy 8 bar).
A kompakt kivitelű csavarkompresszor felépítéséről tudni kell, hogy a villanymotor a barkács gépeknél egybe van építve a kompresszorral (COSMOS 225, COSMOS 255, COLIBRI). A profi és az ipari szériák esetében (AB 248, 360, 410, 510, 480, 550, 671, 851, 1000 modellek) már ékszíjhajtású kompresszorról beszélhetünk.
Hogy is keletkezik a sűrített levegő maga? A beszívott környezeti levegő a levegőszűrőn keresztül a szívóoldali szelepeken át kerül a sűrítőtérbe, ahol a dugattyú összenyomja a levegőt, majd a nyomóoldali szelepeken át egy hűtőn áthaladva a nyomócsövön és a visszacsapó szelepen keresztül eljut a tartályba. Ez a folyamat addig tart, ameddig a nyomáskapcsoló az előre beállított értéknek megfelelően le nem állítja a kompresszort (általában 8 vagy 10 bar). Ebben a pillanatban hallható a jellegzetes „szisszenés”, amikor a visszacsapó szelepen és a nyomáskapcsoló tehermentesítő szelepén keresztül távozik a sűrített levegő a hengerfedélből, a sűrítőtérből, ill. a nyomócsőből. Ennek a folyamatnak az újraindítás megkönnyítésében van szerepe. Ekkor a dugattyus stand by állapotban „pihen”, de továbbra is áram alatt van. Akkor kapcsol be újra, ha a nyomáskapcsolón beállított visszakapcsolási értékre csökken a légtartályban a nyomás (általában 6 vagy 8 bar).
Az ipari dugattyús, prémium minőségű kompresszorok esetében a két dugattyúval, két fokozatban történik a levegő összesűrítése. Az első, nagy dugattyú egy elősűrítést végez (kb. 5 bar), majd egy köztes alumínium hűtőn keresztül ez az elősűrített levegő átkerül a kisebb méretű, nagy nyomású dugattyúhoz, amelyik végrehajtja a végsűrítést.
Léteznek teljesen olajmentes (ECU, COMPACT120R, AIRMED, DET), ezek esetében az csavarkompresszor olaj funkcióját speciális teflonbevonatú dugattyúgyűrűk biztosítják. Így a rendszerbe semennyi olaj nem kerül, ezért az így előállított sűrített levegő akár gyógyászati célokra is felhasználható.
A dugattyús kompresszorok előnyei:
Most, hogy megismertük a dugattyús kompresszorok működési elvét, felépítését, előnyük is világosan kirajzolódik: az egyszerű kialakításnak hála egy igazán költséghatékony megoldáshoz juthat az, aki a kompresszorok ezen fajtáját választja. Az Abac készülékeiéhez hasonló, alacsony vételár ráadásul olcsó karbantartási és javítási költségekkel egészül ki. Összességében, a hobbi-barkács kategóriában leggyakrabban felmerülő, szakaszos vagy alkalmi sűrített levegő igények kielégítésére (max 900 liter/perc leadott teljesítmény – AB1000) a dugattyús kompresszor, legyen szó 10 vagy 150 literes légtartályról, a legésszerűbb megoldás.
A dugattyús kompresszorok hátrányai:
Azonban a készülék előnyei egyben annak hátrányául is szolgálnak. A fokozott felhevülésnek köszönhetően a dugattyús kompresszor csak szakaszos sűrített levegő előállítására alkalmas, így főképp az alacsonyabb mértékű sűrített levegő igényekre ad választ. A magas zajszint és a kismértékben szennyezett levegő szintén a csavaros kompresszor működési elvéből, valamint felépítéséből fakad. Az ipari dugattyús kompresszor hosszú élettartamát jellemzően csak gyakoribb szervizeléssel tudjuk fenntartani.
Csavarkompresszorok
A levegő összesűrítése ennél a kompresszortípusnál két, nagyon precízen illesztett, egymással nagy sebességgel szembe forgó aszimmetrikus profilú orsó által történik. Az orsók közötti rést olajfilm tölti ki, amely a kenésért ill. a hűtésért felel. A kompresszor meghajtásáról villanymotor, az erőátvitelről ékszíj gondoskodik. A frekvenciaváltóval felszerelt csavarkompresszor esetében a kompresszor és a villanymotor egybe van építve.
A beszívott környezeti levegő a levegőszűrőn keresztül a szívószelepen át lép a sűrítőtérbe, ahol a két orsó profiljai között létrejön a sűrítés. Mivel a profilok között olajréteg van, ezért a levegő szükségszerűen keveredik az olajjal. Az így létrejött sűrített levegő-olaj keverék szétválasztása a szeparációs szűrő feladata. A szeparátor szűrőben szétválasztott levegő egy hűtőn keresztül kerül be a jellemzően 10-150 literes légtartályba, míg az olaj az olajszűrőn keresztül az olajtartályba jut, ahonnan újra belép a kompresszor egységbe. Amennyiben az olaj felmelegedett, a termosztát szelepen át az olajhűtőn keresztül kerül be az olajtartályba. Ezek a folyamatok mindaddig zajlanak, ameddig a nyomáskapcsoló az előre beállított értéknek megfelelően le nem állítja a kompresszort (általában 8 vagy 10 bár). Ekkor kezdődik meg a tehermentesítés ill. a belső rendszer hűtése, az úgynevezett üresjárat. Ilyenkor a kompresszor kb. 3 bár belső nyomás értéken zárt szívószeleppel hűti saját magát. Amennyiben ez idő alatt a tartálynyomás a nyomáskapcsolón beállított visszakapcsolási értékre (általában 6 vagy 8 bár) visszaesik, kinyit a szívószelep és a kompresszor újra elkezd sűríteni.
A csavarkompresszor előnyei:
A csavarkompresszor működéséből már kiderül, hogy egy kiforrott, korszerű technikáról van szó, melyet jelentősebb ipari igényekre szánnak. A szeparációs szűrő jóvoltából ennél a készüléknél biztosak lehetünk abban is, hogy a sűrített levegőbe kerülő olajcseppek, akár 100% hatékonysággal választódnak ki. Ha kiemelt teljesítményigényekkel rendelkezünk (akár 10.000 liter/perc leadott teljesítmény), egy prémium minőségű (az Atlas Copco, a Ganzair vagy a Gardner Denver színvonalát képviselő) Fiac csavarkompresszorra akkor is hosszú távon is támaszkodhatunk. Sok esetben beépített hővisszanyerő és hűtveszárító, fordulatszám szabályozás és a nagy méretű légtartály járul hozzá a felhasználói kényelemhez. A hosszú szervizciklus szintén a csavarkompresszor problémamentes üzemeltetését tükrözi.
A dugattyús kompresszorok hátrányai:
Ügyeljünk arra, hogy mielőtt a kompresszor beszerzésébe vágunk, mérlegeljük a sűrített levegő igényeinket. Egy felsőbb kategóriás csavarkompresszor csak akkor jelent megtérülő befektetést, ha kihasználtsága is optimális. A berendezés komplexitása miatt emellett drágább szerviz költségekre is számíthatunk.
kárpittisztító, kárpittisztító gép, szőnyegtisztító gép, kárpittisztítás, perzsa szőnyeg, varrónő, szőnyegtisztítás házilag, maros utca, autó kárpittisztítás, takarítógép kölcsönzés
kárpittisztító kárpittisztító gép szőnyegtisztító gép kárpittisztítás perzsa szőnyeg varrónő szőnyegtisztítás házilag maros utca autó kárpittisztítás takarítógép kölcsönzéskárpittisztító, kárpittisztító gép, szőnyegtisztító gép, kárpittisztítás, perzsa szőnyeg, varrónő, szőnyegtisztítás házilag, maros utca, autó kárpittisztítás, takarítógép kölcsönzés
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.